16 °c
Kyiv
22 ° الأحد
22 ° الأثنين
السبت, يونيو 20, 2026
  • Login
desktop logo
  • الرئيسية
  • أخبار
    • أهم الاخبار
  • مصر
  • مراسلين ومحافظات
  • ‏العالم
  • الفن
  • رياضة
  • ‏المرأة والمجتمع
  • ‏الحوادث
  • ‏الفيديو
No Result
View All Result
  • الرئيسية
  • أخبار
    • أهم الاخبار
  • مصر
  • مراسلين ومحافظات
  • ‏العالم
  • الفن
  • رياضة
  • ‏المرأة والمجتمع
  • ‏الحوادث
  • ‏الفيديو
No Result
View All Result
desktop logo
No Result
View All Result

احضنوا الأيام 

24 أبريل، 2025
in مقالات
0
احضنوا الأيام 
0
SHARES
3
VIEWS
Share on FacebookShare on Twitter

بقلم: خالد سالم

لما بتسمع أغنية وردة “احضنوا الأيام”، بتحس إن الزمن بيوقف لحظة، وبيفكرنا إن كل دقيقة بتمشي، عمرها ما هترجع. الأغنية دي مش بس لحن و كلمات، دي وجع، وندم، وحنين، وعتاب، وطلب بسيط: ما تسيبوش اللحظة تهرب منكم.
كانت “ليلى” بتحب “كريم” من أيام الجامعة. قصة حب بسيطة، نقية، فيها انتظار و غرام و تليفونات و رحلات و احلام و ضحك ولعب وجد و حب و اغاني و اشعار ، وسند في لحظات الضعف، ورسائل بخط الإيد فيها قلوب مرسومة بخجل. لكن زي كتير من القصص، دخلت فيها الغيرة، والظروف، والكبرياء، واتفركش الحلم قبل ما يتحقق.

عدت سنين، كل واحد فيهم مشي في طريق، وكل واحد عمل نفسه ناسي… لكن الحقيقة؟ كانوا فاكرين كل لحظة.

في ليلة شتوية هادية، كانت ليلى سايقة عربيتها، والليل بيحضن الشوارع، فجأة تغنى وردة في الراديو:
“احضنوا الأيام قبل ما تهرب من بين إيدينا…”

قفلت الراديو بسرعة، بس صوتها كان بيغنى جواها. تفتكر اللحظة اللي قالها فيها كريم:
ـ “اللي ما نلحقش نعيشه النهارده، ممكن يبقى وجعنا بكرة.”
ضحكت ساعتها وقالتله: “ما تبقاش درامي يا كريم!”
لكن دلوقتي؟ كانت بتبكي وهي سايقة.
كريم في نفس اللحظة، كان في بيته، سامع نفس الأغنية، وقاعد لوحده. فنجان القهوة برد، والحنين سخن.
قال لنفسه: “لو الزمن رجع بيا، كنت قلتلها امسكي إيدي وما تسيبيهاش… حتى لو الدنيا كلها ضدنا.”
تاني يوم، بالصدفة أو بالقدر، اتقابلوا قدام نفس الكافيه اللي كانوا بيروحوه زمان. لحظة صمت، عيون بتتكلم، وقلبين بيترعشوا من الوجع والاشتياق.

قالت ليلى بخجل: “لسه بتحب الأغنية دي؟”
قال وهو بيبتسم بشجن: “كل يوم…”
سكتوا شوية، بعدين قالت له: “يمكن لسه في أيام تستاهل نعيشها… سوا.”
ابتسم وقال: “المهم نعرف نحضنها قبل ما تهرب تاني.”
الأيام مش بتستنى حد.
والخصام عمره ما كان أغلى من لحظة سعادة.
احضنوا الأيام… يمكن تلاقوا اللي فاتكم، وتلحقوا اللي جاي.

ShareSendTweetShare
Previous Post

العدالة لا تبرر الابتزاز

Next Post

رانيا يحى : اول تعاون بين الأكاديمية المصرية الفنون بروما ومدرسه نجيب محفوظ

Next Post
رانيا يحى : اول تعاون بين الأكاديمية المصرية الفنون بروما ومدرسه نجيب محفوظ

رانيا يحى : اول تعاون بين الأكاديمية المصرية الفنون بروما ومدرسه نجيب محفوظ

اترك تعليقاً إلغاء الرد

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

Kyiv, Ukraine
السبت, يونيو 20, 2026
Partly Cloudy
16 ° c
87%
8.6mh
26 c 17 c
الأحد
28 c 18 c
الأثنين

أهم الاخبار

  • الاحتيال لصالح  دولة الاحتلال ب ( الاتفاقيات الإبراهيمية)

    الاحتيال لصالح دولة الاحتلال ب ( الاتفاقيات الإبراهيمية)

    0 shares
    Share 0 Tweet 0
  • جمعه قابيل يشيد بجهود أحمد المسلماني ويدعو للاستفادة من كوادر ماسبيرو

    0 shares
    Share 0 Tweet 0
  • جمعه قابيل: قضية الدكتور العوضي تستحق البحث العلمي بعيدًا عن الرفض أو القبول المطلق

    0 shares
    Share 0 Tweet 0
  • جمعه قابيل: النقد واجب.. لكن تشويه القطاع الصحي المصري جريمة في حق المرضى والوطن

    0 shares
    Share 0 Tweet 0
  • المهندس خالدعبدالعزيز كتب: “7 أيام في الجنة”.. و”دوَّارين”فى شوارع”المعمورة”

    0 shares
    Share 0 Tweet 0
الجمهورية الجديدة

© 2022 الجمهورية الجديدة الموقع الرسمي
تم انشاء هذا الموقع عن طريق شركة لوجيك كاسكيد

التصنيفات

  • أخبار
  • أهم الاخبار
  • ‏الحوادث
  • ‏العالم
  • الفن
  • ‏الفيديو
  • ‏المرأة والمجتمع
  • رياضة
  • مراسلين ومحافظات
  • مصر

‏تابعونا على

Welcome Back!

Login to your account below

Forgotten Password?

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.

Log In
No Result
View All Result
  • الرئيسية
  • أخبار
  • أهم الاخبار
  • ‏الحوادث
  • ‏العالم
  • الفن
  • ‏الفيديو
  • ‏المرأة والمجتمع
  • رياضة
  • مراسلين ومحافظات
  • مصر

© 2022 الجمهورية الجديدة الموقع الرسمي
تم انشاء هذا الموقع عن طريق شركة لوجيك كاسكيد